projecten

Filosoferen met beelden

Het Kröller-Müller Museum ontwikkelde in samenwerking met kinderfilosofe Marja van Rossum een bijzondere wandeling door de beeldentuin. ‘Filosoferen met beelden’ laat kinderen ervaren dat kunst lang niet zo ingewikkeld is als het vaak lijkt. Door te filosoferen, te discussiëren en kunstwerken te verbinden met persoonlijke ervaringen komt moderne kunst veel dichterbij. De methode is gemakkelijk zelf te kopiëren en kan naar eigen inzicht worden gecombineerd met materialen uit de andere filosofeerboekjes. Kijk voor actuele informatie over de bruikbaarheid onder het gelijknamige bericht op deze pagina.

Doelgroep: Kinderen vanaf 7 jaar
Kosten: € 5,00 

Bestellen kan via onlineshop@kmm.nl. Hier is ook een voordelig Filosoferenpakket te bestellen.

Ter info: in de winter (en bij slecht weer) wordt de 'Jardin d'émail' afgesloten, wegens het gevaar van gladheid. 'Drijvende Sculptuur Otterlo' van Marta Pan is vanwege de kwetsbaarheid van het materiaal alleen te zien tussen 1 april en 1 oktober.

 
| Meer informatie +

‘Filosoferen met beelden’ biedt een compleet lesprogramma voor een inspirerend museumbezoek. Leerkrachten vinden in de lesmethode een uitgebreide selectie van prikkelende vragen en creatieve opdrachten, maar ook een voorbereidende en een afsluitende les en verschillende kopieerbladen. De bladen kunnen gemakkelijk worden gekopieerd tot een persoonlijk werkboekje. De lesmethode laat kinderen op een speelse wijze kennismaken met het museum en de beeldentuin en verenigt leerdoelen van taal, beeldend vormen en sociale vaardigheden. Het lesprogramma kan worden uitgebreid met 'Filosoferen met schilderijen' en ‘Filosoferen met natuur’, een uitgave van NP De Hoge Veluwe die naadloos aansluit bij ‘Filosoferen met beelden’. Door opdrachtbladen uit beide boekjes te combineren kan gemakkelijk een dagprogramma worden samengesteld, met een afwisselend aanbod van natuur- een kunsteducatie.
In ‘Filosoferen met beelden’ staan niet de (kunst-)historische feiten centraal. De kinderen moeten het doen met hun eigen gedachten en ideeën. Door met elkaar in gesprek te gaan, formuleren ze hun eigen antwoorden en bouwen ze zelf aan een eigen kijk op de wereld. Hierdoor krijgen ze meer plezier in het kijken naar kunst. Ze ontdekken dat hun eigen mening ertoe doet en dat je, door goed te luisteren en de goede vragen te stellen, zelf antwoorden kunt vinden. Ze worden zich meer bewust van wat ze zelf denken en onderzoeken wat de gedachten van anderen voor hen betekenen. Ze nemen niet zomaar iets voor lief en krijgen begrip voor andere denkwijzen.


| Reacties +

‘Een doel van de methode is om kinderen naar kunst te laten kijken op een manier waardoor ze later nog eens in het museum terugkomen. Dat doel is bij deze groep zeker bereikt. Op het parkeerterrein spraken ze over datgene wat ze eigenlijk nog hadden willen zien. Ze waren erg enthousiast.’
Goossé Kant, leerkracht groep 5/6 Basisschool Waardhuizen te Waardhuizen

‘In de tuin werkt de opzet van kort verhaaltje/instructie en dan aan de slag heel goed. De leerlingen waren erg enthousiast. We zagen onze grootste belhamels opeens in opperste concentratie bij kunstwerken aan de slag. Schitterend!’
Jeannie Hennissen en Jan Miedema, leerkrachten groep 8 Wilhelminaschool te Amerongen

| Voorbeeldbladen +