publicaties

Vintage prints. De link tussen patina en authenticiteit

Sanneke Stigter, in: kM 55, herfst 2005, pp. 32-34

Tegenwoordig wordt in musea en op veilingen vaak expliciet vermeld wanneer een foto een ‘vintage print’ is. Dit begrip is in gebruik genomen vanaf het moment dat foto’s tot het domein van de kunst zijn gaan behoren én vanaf het moment dat fotografie interessante handelswaar werd. ‘Vintage’ bevestigt authenticiteit, want het zou een afdruk zijn door (de studio van) de fotograaf zelf. Hiermee verleent ‘vintage’ het in feite reproduceerbare medium fotografie bijna een soort uniciteit en het verband met zeldzaamheid is daarmee snel gelegd. De waarde van een vintage print lijkt bovendien groter te worden wanneer de fotograaf of de kunstenaar is overleden. Het is dan immers duidelijk dat de kunstenaar zelf geen geautoriseerde afdrukken meer op de markt kan brengen. En wanneer de maker van de foto aan een tragische dood is gestorven, zoals zelfmoord (Diane Arbus) of een mysterieuze verdwijning (Bas Jan Ader), lijkt het aura van een vintage print nog groter te worden.

Voor het volledige artikel kunt u de betreffende uitgave van kM bestellen bij:

http://www.kunstenaarsmateriaal.nl