projecten

Obsolete equipment

Het behoud van afspeel- en weergaveapparatuur voor audiovisuele kunst

Het beheren van audiovisuele kunstwerken vraagt een (pro-)actief conserveringsbeleid. Zowel analoge als digitale formaten zijn sterk onderhevig aan verval, waardoor omzetten naar nieuwe formaten nodig is. De houdbaarheid van audiovisuele kunstwerken wordt niet alleen bedreigd door de chemische samenstelling van de informatiedrager maar eveneens door de snelle technologische ontwikkeling die een steeds kortere levenscyclus van de afspeelapparatuur met zich meebrengt, evenals de weergaveapparatuur: deze onderdelen worden ‘obsolete’. Het project ‘Obsolete equipment’ zal de eerste fase op videogebaseerd werk gericht zijn en in de tweede fase op computergebaseerde werken. Het Kröller-Müller Museum doet mee aan het onderzoeksproject en zal hiervoor twee case studies onderzoeken.

 

 

 

 

 

 

 


 

Christiaan Bastiaans, Straggling, 1995 in de tentoonstelling Club Mama Gemütlich (foto: Evelyne Snijders/KMM, 7 november 2009)

| Meer informatie +

Voor de eerste fase is hiertoe een videogebaseerd werk geselecteerd van Christiaan Bastiaans: Straggling, 1995. Dit werk is tot en met 21 februari 2010 te zien in de solotentoonstelling van Christiaan Bastiaans: Club Mama Gemütlich. De installatie bestaat uit vijf meer dan levensgrote zelfgemaakte kunststof jassen die aan een soort kleerhanger van PVC buis hangen; een volledig transparante overall met gevulde zakken, ondermeer met medicatie; 10 kleine audio speakers en drie kleine video zakmonitoren. Tussen de grote abstracte kledingstukken van transparante en semitransparante kunststof vallen de kleine videoweergaven op: het zijn de enige elementen met kleur en ze geven licht. Omdat ze ten opzichte van de hele installatie relatief klein zijn, wordt de bezoeker er naartoe getrokken uit nieuwsgierigheid. Dan kan ook het geluid pas goed worden waargenomen.

Destijds, halverwege de jaren '90 van de vorige eeuw, was de gebruikte apparatuur het neusje van de zalm op videogebied: de Casio LCD color TV EV-500 zakmonitoren en de kleine audio speakers, Monacor SP 45/8. Omdat het voor de installatie beeldbepalend is en tegelijkertijd verweven met een tijdsbeeld waarin het werk is gemaakt, namelijk ver vóór de i-Pod, wordt er belang aan gehecht om de mogelijkheden te onderzoeken om deze apparatuur in zijn oorspronkelijke vorm in de installatie in functie te behouden. Hoe dienen we met deze intrinsieke obsolete apparatuur in dit kunstwerk omgaan? De technische mogelijkheden voor good practice en een goede conserveringsstrategie vormen een belangrijk onderdeel van dit onderzoek, evenals een kunstenaarsinterview.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detail van de installatie Straggling: Casio LCD color TV EV-500 zakmonitor en een Monacor SP 45/8 audio speaker (foto: Evelyne Snijders/KMM, 7 november 2009)

Voor de tweede fase van het onderzoeksproject zal het Kröller-Müller Museum in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam de conserveringsproblematiek van een computer gebaseerd werk onderzoeken van Jenny Holzer: Selections from the Survival Series, 1983. Dit is een elektronische lichtkrant met rode leds waarop continu een drie minuten lange tekst voorbijkomt. Inmiddels is dit werk al bijna 30 jaar oud en vertoont het werk kuren. Ook hier zal onderzoek gedaan worden naar zowel het maakproces en de programmatuur van het apparaat als de technologische mogelijkheden om het werk te behouden voor de toekomst.

‘Obsolete equipment’ is een onderzoeksproject van PACKED in samenwerking met Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk). Nederlandse partners in het project zijn het Kröller-Müller Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Abbemuseum en Instituut Collectie Nederland via NIMk en Vlaamse partners zijn het MuHKA en S.M.A.K. via PACKED.

Projectcoördinatie: PACKED - NIMk
Looptijd: jul 1, 2009 - jun 30, 2011