Chris Booth (1948)

De echo van de Veluwe (2003-2005)

Booth laat zich als kunstenaar leiden door zijn religieuze verhouding met de natuur, in het bijzonder met de oeroude stenen in de vorm zoals de natuur hem die aanreikt. Van daaruit ontstond zijn interesse in plaatselijke culturen, waar ook ter wereld, en de wijze waarop de mens betekenis geeft aan het materiaal dat de natuur hem biedt. Het werk is specifiek voor de plek. De realisatie betekende twee seizoenen lang een atelier/werkplaats op locatie. De afmetingen zijn 4 bij 7,5 meter. De Veluwe en zijn geologische geschiedenis dienden niet alleen als inspiratiebron, maar werden ook onderwerp van zijn verbeelding. Ook de naam is op locatie ontstaan als resultaat van een ‘prijsvraag’ onder medewerkers en vrienden van de kunstenaar.

Op de achtergrond van het kunstwerk staan grove dennen. Ervoor staat een eik, die deel lijkt uit te maken van het geheel. Erbij bloeit in juni vingerhoedskruid. Rondom zijn de voor de beeldentuin karakteristieke rododendrons te zien. Braamstruiken en Amerikaanse vogelkers zijn ook te herkennen. De roodborst laat zich regelmatig met zijn knikkende pootjes bewonderen. De zwartkop hóór je vooral, met zijn langdurige trillertjes. Voor de rechterkant van de sculptuur staat Japanse duizendknoop.

Vervolg ecologische wandelroute>>>

Chris Booth (1948)