Aanwinsten

Op deze pagina's vindt u informatie over een selectie aanwinsten van het Kröller-Müller Museum.  Aanwinsten in de beeldentuin vindt u ook terug bij 'beeldentuin' (en in het archief). 

Aangekocht in 2012

Vincent

1915

Vilmos Huszár (1884 - 1960)

caseïneverf op asbesthoudende cementplaat

Vincent van Vilmos Huszár stond al jaren op het verlanglijstje van het museum. In 1993 werd het te koop aangeboden, maar toen beschikte het museum niet over voldoende middelen. In het voorjaar van 2012 werd het opnieuw aangeboden bij Christie’s in Londen en kon het museum het schilderij alsnog verwerven. Het werk is te zien in de nieuwe collectieopstelling van het museum. De aankoop is in zijn geheel gefinancierd met gelden van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland.

Vilmos Huszár werd in 1884 in Boedapest geboren. Via contacten die hij opdeed tijdens zijn studie in München kwam hij in Den Haag terecht, waar hij zich in 1906 vestigde. Hier leerde hij de kunstcriticus H.P. Bremmer kennen, die zich sterk inzette voor de toen nog niet zo bekende Vincent van Gogh. In 1915 maakte Huszár Vincent, als een eerbetoon aan de ook door hem zeer bewonderde Van Gogh. Op de nog originele lijst is de titel VINCENT te lezen. Het schilderij toont een gestileerde zonnebloem, opgebouwd uit vormen in fel blauw, groen, rood, oranje en geel. Het schilderij maakt een dynamische indruk en laat zien dat Huszár zich oriënteerde op de internationale avant-garde bewegingen van het kubisme en het futurisme. 

Vincent ontstond kort voordat Vilmos Huszár in contact kwam met Theo van Doesburg en hij in zijn latere, abstract-geometrische stijl ging werken. In 1917 was Huszár, met Van Doesburg, Piet Mondriaan en Bart van der Leck, een van de oprichters van De Stijl. 
Vincent sluit enerzijds aan bij de kubistische en vooral de futuristische werken in de museumcollectie, van Umberto Boccioni en Giacomo Balla, en anderzijds bij de grote collectie werken van De Stijlkunstenaars, met name bij de vroege werken van Van Doesburg, zoals Danseressen uit 1916.

Vincent - Vilmos Huszár (1884 - 1960)
Aangekocht in 2011

Twee wandelende bladeren

1989

Jan Fabre (1958)

ballpoint op papier, wandelende bladeren

In 2011 is een overzichtstentoonstelling van het werk van Jan Fabre in het museum georganiseerd. Al eerder was besloten om een vertegenwoordiging van zijn werk in de collectie op te nemen (zie het jaarverslag over 2010). In Fabres werk is een belangrijke plaats weggelegd voor het vrijmaken en opnemen van energie. In zijn in de kern positieve benadering van het leven en van zijn eigen artistieke werk speelt de lichamelijke energie een hoofdrol. De gevoelens, het denken, seksuele activiteit, de motorische eigenschappen, alle materiële aspecten van het lichaam, zoals organen, het skelet, de sappen, en alles wat daarmee gedaan kan worden, zijn zowel zijn onderwerpen als zijn materialen. Het lichaam is voor Fabre het middelpunt van zijn universum. Het brein is even belangrijk voor creativiteit als het seksuele apparaat: ze zijn voor Fabre misschien wel inwisselbaar. Fabre exploreert zijn brein letterlijk en figuurlijk en krijgt greep erop door in beelden en tekeningen van zijn zoektocht verslag te doen. Zijn brein is zijn eigen schatkamer, die als een persoonlijke kosmos zich voor hem ontvouwt en waaruit hij zijn werken haalt. In zijn werk voeren schoonheid en poëzie de boventoon. Mens en dier doemen in allerlei gedaanten op en de afwisseling van leven en dood is een constant thema. In overleg met de kunstenaar is een groep recente werken (sculpturen, tekeningen en een film) uitgekozen, waarbij het door een zeer genereus gebaar van zijn kant mogelijk werd een serie van acht Hoofdstukken in de beeldentuin een plaats te geven. Daarnaast werden uit de collectie van de kunstenaar en via aankoop op de veiling enkele belangrijke werken verworven uit zijn ‘blauwe’ periode, de jaren zeventig en tachtig, toen hij vooral met Bic-inkt werkte.

Twee wandelende bladeren - Jan Fabre (1958)
Aangekocht in 2011

De zon

1902

Auguste Herbin (1882 - 1960)

olieverf op doek

Het schilderij Le Soleil  uit 1902 van Auguste Herbin was al geruime tijd geleden in bruikleen gegeven aan het museum door het inmiddels overleden echtpaar P. en M. Donk-Kaars Sijpesteijn. Het is in 2011 verworven van hun erven, deels door uitruil van een gelegateerd werk, deels door aankoop. Van Herbin bezit het museum een fraaie reeks werken die zijn ontwikkeling in de eerste helft van de 20ste eeuw van het kubisme via de abstracte kunst naar het realisme met belangrijke werken laat zien. Dit vroege schilderij toont hoe zijn vroegste inspiratiebron bij het pointillisme lag. Het schilderij verrijkt niet alleen de vertegenwoordiging van Herbins werk in de verzameling, maar geeft ook meer diepte aan de zeer sterke groep pointillistische werken in de verzameling. Het werk zal deel uitmaken van een aan het pointillisme gewijde tentoonstelling die het museum voorbereidt.

De zon - Auguste Herbin (1882 - 1960)